blajblaj

Alla inlägg den 11 augusti 2014

Av blajblaj - 11 augusti 2014 08:38

...Inte för det spelar nån roll, egentligen... Inte för mig, just nu i alla fall.


Natten till igår väckte min pappa min mamma och sa att han hade ont i ryggen. Han var uppe i nån timme men smärtan blev värre och värre. Den gick fram i bröstet och strålade ut i armarna. Mamma frågar om dom ska ringa sjukvårdsupplysningen, pappa säger ja... Efter några sekunder säger han: nä ring 112. Han hade fått en stor hjärtinfarkt. När ambulansen kom blev det blåljus och prio 1, och det tog väldigt lång tid att få honom stabil. På akuten gick det tydligen fort, han fick tre stycken stents, vilket innebär att dom går in via handleden med en supertunn slang och genom den för dom in en liten ballong. Denna blåses upp när den är på rätt plats i hjärtat och samtidigt sätter man fast ett litet metallnät runt väggarna för att kärlet inte ska stängas igen. Lite knaggligt förklarat men ungefär så här går det till. Jag tycker det låter superfuturistiskt och jävligt coolt. Heheheh.. Pappa sa att när dom hade gjort den tredje kände han det som en enorm lättnad i bröstet och det va som om han kunde känna att blodet börja rinna runt igen. Så underligt.


Mamma ringde och berättade detta kl halv sju igår morse, så vid tolvtiden satte jag mig i bilen och åkte till mamma, och så åkte vi tillsammans till pappa på Danderyds sjukhus. Han såg så liten och försvarslös ut när han läg där i sängen med ett fult jäkla nattlinne på sig och slangar och sladdar överallt. Men han vid gott mod och mådde under omständighterna bra. Så nu väntar en vecka på sjukhus med massa mediciner och hjärtövervakning, fyra veckor full sjukskrivning, fyra veckor på halvtid och sen fortsatt rehab typ hela livet. Eller nja, inte hela livet kanske men både mamma och pappa måste lägga om sin livsstil. Sluta röka och äta mer hälsosamt. Och definitivt röra mer på sig. Dom borde kanske skaffa en hund? Hmmm...   



Jag kommer åka ut dit idag också, och möta mamma på sjukhuset. Ska försöka plocka ihop lite tidningar och grejer till pappa så han har nåt att göra. Dagarna kommer nog gå långsamt för honom tror jag. Han får ju inte riktigt röra på sig och det är ju inte något han är van vid. Fick tag min stackars syster som inte visste nånting och som har 6 timmar minus i tid. Väckte henne vid halv sju eller nåt med nyheten... Heheh, men hon tog det bra och det gick bra för dom i bowlingen. Dom kommer bowla idag också och sen blir det medaljbowling på ons eller torsdag! Heja heja heja!! Hahhahha... Om ni inte har henne på insta så heter hon elling4president hett tips att följa just nu!


Dessvärre missade jag Tias födelsedagsfika igår, men jag skickade med P en av burkarna med hallonsylt som present och jag hoppas det faller i god smak.   


Nu ska jag äta frukost och sen ringa mamma. Over n´out

 

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11 12 13 14 15 16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26 27
28
29 30
31
<<< Augusti 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards