blajblaj

Direktlänk till inlägg 20 december 2011

jag mår inge vidare.

Av blajblaj - 20 december 2011 20:24

Idag var en tung dag. Jag har insett... Det som jag hela tiden har insett. Jag borde inte tagit det här jobbet. Jag blev förblindad av pengarna. Fan. Jag har alltså gjort exakt samma misstag igen. Jag vet ju. Jag VET att jag inte vill vara i restaurangbranschen. Och ändå. Vart går jag varje gång livet tar en kovändning? Nej. Nu får det fan bli slut.


Vad säger vi om den här planen: Enbart ta 6 månader på mig att få upp betygen. ( provanställning + nån extra månad ) Söka in till höstterminen. Om jag inte kommer in, be om att få bli lokförare.  


För den här dagen. Huuu. Jag har inte direkt ord. Förutom att jag verkligen tycker ILLA om lilla snärtan. ILLA. Och dom gillar ju inte mig. Jag e konstig och avvikande. Dricker inte och har asperger. Typ. Väldigt weird när jag läste horoskopet imorse, det stod nåt om att se upp för en "kverulant"... Hmm, tänkte jag. Vad fan e det? Och googlade. Som sig bör. Hamnade av en slump på en sida om " besvärliga människor" Varpå jag scrollade lite fort igenom, men blicken liksom fastnade på...: ( läs om du orkar, den e ganska lång, eller skit i´t )  


FÖRTÄCKT AGGRESSIVITET

Den förtäckt aggressiva personen kommer med
pikar, insinuationer eller beter sig på ett sätt som gör andra illa utan att den
aggressive kan ställas till svars för detta. Han eller hon upprätthåller en
formellt korrekt eller till och med vänlig fasad men är medvetna om att de
egentligen sysslar med att försöka trycka till andra. Om du ger igen öppet
riskerar du att bli den som är skurken, eftersom det är svårt att slå fast att
den andre burit sig illa åt.

Förtäckt aggressivitet kan ha olika
bakgrund. I en del fall är detta beteende ett symptom på framväxten av en kall
konflikt (se Konfliktkunskapens ABC på Konfliktakademien) eller en
mobbningsituation. I sådana fall har beteendet alltså mindre att göra med
individens personlighet och mer med den situation som uppstått. Om det är klart
att beteendet har med en enstaka individ att göra kan orsakerna antingen ligga i
personlighetsstrukturen eller i någon ouppklarad händelse i det förflutna.
Förtäckt aggressivitet kan vara ett sätt att stötta upp ett vacklande
självförtroende genom att slå ned på andra i former som inte gör en själv sårbar
för motangrepp. Ibland sker då de förtäckta angreppen huvudsakligen inför
publik, så att den aggressive genom skickliga nålstick kan få dig att framstå i
negativt ljus även i andras ögon. Det kan dock också handla om att personen
anser sig ha blivit utsatt för någon slags kränkning och betalar igen för denna
genom nålstick av olika slag. I enstaka fall är förtäckt aggressivitet en
överlagd strategi som syftar till att göra tillvaron så odräglig för en annan
person att de väljer att bege sig därifrån. Målet kan då vara att bli av med en
rival om en åtrådd informell eller formell position.

Särskilt
utsatta
Förtäckt aggressivitet är naturligtvis både en fientlig handling

och en slags negativ feedback på den egna personen. Om man själv är beroende av
uppskattning från omvärlden för att må bra kan man träffas hårt av förtäckt
aggressivitet.

Strategier
Det ligger i sakens natur att det är

svårt att komma åt den förtäckta aggressiviteten. Den förtäckt aggressives
strategin går ut på att han eller hon ska kunna förneka att någonting har hänt.
Försök att ta upp frågan vänds ofta till nya angrepp, t.ex att man är en
kverulant eller kommer med falska beskyllningar.

I enklare fall kan man
försöka desarmera beteendet genom att nämna det vid namn. Man bör då se till att
man inte kommer med anklagelser, utan snarare ställer frågor, som t.ex.: Var det
där en pik? Ska jag tolka den kommentaren som en förolämpning? Försöker du att
göra det svårt för mig? Om angreppen sker inför publik bör du se till att ställa
dessa frågor i enrum med angriparen.

Om det är omöjligt att komma åt de
enskilda små incidenterna kan du försöka arbeta med det som kallas “generiska
strategier.” I stället för att anklaga en enskild person tar du då initiativ
till allmängiltiga regler och normer för vad som är önskvärt och icke önskvärt
beteende, utan att nämna några namn. När väl dessa principer är godtagna på
arbetsplatsen kan man begära av de enskilda personerna att de ska leva upp till
dem.

Om den förtäckta aggressiviteten tar riktigt elakartade former, som
t.ex sabotageaktioner, bör man föra en loggbok där man skriver ned allting som
händer. Det kan vara omöjligt att bevisa att en enstaka incident hade en
illvillig avsikt, men en lång lista med dokumenterade incidenter kan vara
svårare att vifta bort. '


Det här e Snärtan. I ett nötskal. Så här är det. Utom att jag itne hade någon aning om att det smartaste är att konfrontera människan i enrum. Det får bli nästa stopp.


Kverulant betyder för övrigt: http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/134/112.html  Vilket innebär att det är KUFEN jag skulle sett upp med idag.. Heheh men han va lugn som en filbunke. Eller så är det Snärtan som är kverulanten? Och jag satte ribban med att avvika från julfesten. Med orden: jag är helt enkelt ingen partypingla.


Nu måste jag sova. Godnatt.

 
 
Ingen bild

Stina

20 december 2011 20:46

Baby, baby. Jag känner med dig, jag förstår dig! Pengar är självfallet inte allt, men när man inte har dom vill man gärna åt dom. Jag tycker alla planer som får dig att må bättre är bra planer. Håll huvudet högt, DU är BÄST!

Kramar!

blajblaj

21 december 2011 07:43

Tack vackra vän. Det mesta känns lite hopplöst, inga planer i Världen får mig att vilja gå till jobbet idag. Men va fan. Det e bara att bita ihop. "man vänjer sig" eller hur var det nu? :))))

 
Ingen bild

Stina

21 december 2011 10:39

Ja, det var tant Astrids motto. Jag försöker, helt ärligt, tänka på henne ibland när allt känns piss. Att ha levt i över hundra år, överlevt sin make med typ fyrtio år, och ändå gilla livet liksom. Man vänjer sig. Det är tungt ibland, men det är bra ibland och det liksom väger upp varandra.

blajblaj

21 december 2011 20:47

Det är det jag menar. Tanten visste vad hon snackade om!

 
Ingen bild

Mamma Mu

21 december 2011 12:41

Massa kärlek o kramar till dig =)

blajblaj

21 december 2011 20:48

Tack och rakt tillbaka till dig!! Pussar o kramar

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av blajblaj - 23 september 2017 02:57

Gud, ge mig sinnesro. Att acceptera det jag inte kan förändra. Mod att förändra det jag kan, och förstånd att inse skillnaden. Ibland behöver jag påminna mig. ...

Av blajblaj - 8 juli 2017 10:30

Nu har vi fått hit alla grejer. Det är totalt kaos. Haha. Vi är dessutom likadana så det lär ta några månader innan allt är uppackat. En låda i taget. Längtar efter skolan. Hatar verkligen mitt nya jobb. Hemstädningar is the worst. Men det är ju ...

Av blajblaj - 24 juni 2017 07:31

Har totalt glömt bloggen. Men antagligen behöver jag den inte längre? Har ett förhållande där jag kan vara mig själv till 100% och vi pratar om allt. Behöver inte ventilera mig antar jag... Samtidigt saknar jag att skriva av mig. Vi ska flytta, t...

Av blajblaj - 21 februari 2017 21:13

För många, för få. Livet är så jäkla flyktigt, vi vet aldrig vad som väntar... Och kan vi någonsin säga att vi känner en annan människa? Jag hoppas och tror du har det bättre där du är nu, Fredrik. Frid tillslut. Jobbade inte i helgen, det gick i...

Av blajblaj - 16 februari 2017 06:13

Det är torsdag innan jobbhelg. Orkar egentligen inte alls jobba den här helgen. Det är mycket jobbigare att jobba helg när jag "jobbar" heltid under veckan. Det blir så fruktansvärt långt mellan ledigheten... Men en bra sak är lön. På fredag. Måste t...

Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards