blajblaj

Alla inlägg den 14 januari 2012

Av blajblaj - 14 januari 2012 16:54

Jag hittade inget svar så jag mailade till Anders Wirdheim på SOF, här e svaret:


Hej!

 
Detta är en myt. Det finns många exempel på att fåglar äter okokt ris utan några problem.
Däremot har jag inte sett ett enda belägg för att det skulle vara farligt för fåglarna.
 
/Anders Wirdheim
*******************
Anders Wirdheim
information, fågelskydd och naturvård
Sveriges Ornitologiska Förening

anders.w@ornitologerna.se
0705-137576
Genvägen 4, SE-302 40 Halmstad

Gå med i SOF! Då hjälper du till att skydda våra fåglar!
 
PUH säger jag bara. Jag vill oxå tillägga att det är lördag idag och jag fick svar efter ca 1 timme. Mmm. Hela denna händelse får mig att tänka på Stina  http://sakerjagskriver.wordpress.com/ och vad hon skrev om idag. Jag håller helt med dig, och nu vill jag bli fågelnörd. For life
 
PS. jag har bytt sängkläder, handlat, rensat, städat lite och gått ner med julsakerna i förrådet! WOOOOOP 
Av blajblaj - 14 januari 2012 12:03

Nu blev jag osäker, tänk om dom dör i alla fall!! Google help!

Av blajblaj - 14 januari 2012 11:44

Jag vaknade klockan 8 och tänkte: nej, inte sova för länge, inte som förra helgen. SÅ jag gick upp och laddade ner ett nytt spel, kom på att jag vill blogga, tog upp sidan, fick en släng av vilken bokstavsdiagnos det nu är jag har och gick satte igång ett brödbak... Heheheh, sen spelade jag lite mellan jäsningarna och nu har jag precis klämt i mig en nybakad fralla med ost och MASSOR av smör. Hälsosamt? Ja. Mat för själen. Och så kom jag ihåg att jag skulle blogga och här är jag nu... Hahaha


Jag måste köpa en tvättmaskin. Jag är i extremt behov av att tvätta mina arbetskläder och har liksom skjutit på att gå ner till tvättis och boka... Igårkväll när jag kom hem gick jag dit. Det fanns EN tid kvar på hela helgen. Klockan 07.00 imorgon bitti. Mmmm. Jag har ju inget val. Så imorrn ska jag gå upp tidigt... Mmmm...


Och jag glömde ju berätta om en riktigt kuslig upplevelse jag hade igår när jag fick vänta en halvtimme på tåget! En dam stod oxå och väntade, hon utstrålade konstiga vibbar, du vet så där så man glor lite, men man kan inte riktigt sätta fingret på vad det är. Hon knatar runt lite grann, och sen ser jag att hon håller en påse ris i händerna. Skumt? Ja. Efter ett tag ser jag att hon har öppnat påsen och sprider ut en hel del på marken. Duvorna kommer ju direkt, varpå jag inser... Hon ska ha ihjäl dom. På det grymmaste vis man bara kan. Genom att mata dom med en massa ris, som dom äter, och när dom sen ligger i magen sväller dom och duvorna dör av att magen sprängs, innifrån. Jag stirrade på damen och undrade vad i helvete jag skulle göra. Betänk att klockan var runt 22.00 på en fredagkväll och tanten var hel och ren och såg inte galnare ut än.. Tja, säg min mormor... Nyss googlade jag på om man KAN ha ihjäl fåglar på detta vis... Det visade sig vara en myt!! Hahahah! Fåglarna har tydligen riktigt starka magvätskor och har det dessutom inte tillräckligt varmt i magen för att riset ska smälta. Hahahha, nu har jag lärt mig nåt nytt, och Jag är inte längre orolig för duvornas små magar.


Idag SKA jag städa. Ja.   



Presentation

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards